قرآن مبنای زندگی امام رضا(ع) بود
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۳۴۴۶
حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به این که قرآن مبنای زندگی و حتی اقدامات سیاسی امام رضا (ع) بود، گفت:سوالی نبود از حضرت پرسیده شود که با قرآن پاسخ ندهد، با اینکه خودش قرآن ناطق بود ولی باز به قرآن رجوع میکرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«محمود ابوترابی» امروز(۳۰خرداد) در وبینار با موضوع سیره قرآنی امام رضا (ع) که بهمناسبت دهه کرامت ولادت حضرت معصومه (س) و میلاد امام رضا (ع) برگزار شد، بیان کرد: در خصوص سیره قرآنی امام رضا (ع) باید بگوییم حضرت در خصوص قرآن میفرماید؛ بندگان خدا کلام خدا را جدی بگیرند و از حد و مرز کلام الهی تعدی نکنند و هدایت را در قرآن ببینند که اگر در غیر از قرآن بهدنبال هدایت، رشد و سعادت باشند چیزی جز انحراف بهدست نمیآوردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر حوزه علمیه در مازندران با اشاره به منش امام رضا (ع)، افزود: حضرت هر سه روز یک ختم قرآن داشتند، و در این باره بیان میکردند که اگر میخواستم میتوانستم قرآن را در زمان کمتری ختم کنم اما میخواستم این ختم با تفکر و تامل باشد.
حجت الاسلام ابوترابی تصریح کرد: ایشان امام بودند، ختم قرآن برای ما با توجه به توان و شرایط هر کسی دارد، مهم این است که اصل تلاوت را جدی بگیریم.
وی با اشاره به شرح حالی از امام رضا (ع) که توسط راویان و مورخان بیان شد، عنوان کرد: سوالی نبود از حضرت پرسیده شود که با قرآن پاسخ ندهد، با اینکه خودش قرآن ناطق بود ولی باز به قرآن رجوع میکرد.
حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: حضرت در نمازهای مستحبی به تلاوت سوره های مختلف اقدام میکرد، و زمانی که برای خواب به بستر میرفت ضمن مختصر تلاوتی از قرآن، با کلام الله انس میگرفت و به خواب میرفت.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه این چند نکته نشاندهنده اهتمام بالای امام رضا (ع) به قرآن است که به مکان خاص یا ایام ویژه محدود نیست حضرت قرآن را در زندگی روزمره بهعنوان یک سبک و منش برگزید.
حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در محافلی که توسط مامون با حضور علمای بزرگ برگزار میشد، از شواهد دینی قرآنی و بیانات الهی استفاده میکرد، اذعان کرد: ما هم بهعنوان شیعه موسی الرضا (ع) وظیفه داریم هم با قرآن انس گرفته و هم در عمل قرآنی باشیم.
پایان پیام/286منبع: شبستان
کلیدواژه: منش امام رضا ع مدیر حوزه علمیه مازندران میلاد امام رضا ع دهه کرامت قرآن حجت الاسلام امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
متن پیام آیتالله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم