Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، صبح امروز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه گزارشی در خبرگزاری فارس منتشر شد با این عنوان که «ختم‌های لاکچری با دف و گیتارنوازی، چند؟/ من «مافیای بهشت زهرا» هستم» منتشر شد که بلافاصله در این خبرگزاری و در فضای مجازی بازدید بسیار داشت و افراد بسیاری پیرامون آن اظهارنظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مداحی با نی و دف در بهشت زهرا

خواندن آهنگ‌های «عجب رسمیه» و «چرا رفتی» جای ذکر و نام اهل بیت(ع)

در این گزارش عنوان شده بود که بدعت غلطی که این روزها در حال باب شدن و رونق گرفتن است، نواختن دف، نی و پیانو در مجالس ترحیم و بزرگداشت اموات است. بدعتی که تماماً ناشی از چشم‌ و هم‌چشمی و تصور لاکچری بودن مجلس مردگان است و هیچ نتیجه و فایده‌ای هم برای میت بیچاره ندارد. در مجالس ختم و بالای سر قبر میت این روزها به جای بردن نام خدا و اهل بیت(ع) و ذکر مصیبت آل الله ـ که سفارش امام رضا(ع) است ـ خواندن آهنگ‌های «عجب رسمیه»، «چرا رفتی»، «من مانده‌ام تنهای تنها» و... رسم شده است؛ اتفاقی که این روزها با فروکش کردن بیماری کرونا و رونق مجدد برگزاری مراسم‌ها و مجالس عزا و عروسی دوباره شدت گرفته است.

هزینه برپایی مجالس لاکچری با دف و گیتار چند؟

خواننده‌ای هم که این روزها در فضای مجازی برای برگزاری مجالس لاکچری در باغ‌ها و تالارها با آپشن‌هایی مانند تار، دف، سه‌تار، نی و ... تبلیغات بسیاری کرده بود گفته بود: «خودم با نوازنده نی حضور پیدا کنم، ۵ میلیون تومان هزینه دارد که سیستم صوت را هم می‌آورم. هر ساز دیگری که اضافه شود، یک میلیون تومان به هزینه اضافه خواهد شد. البته پیانو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.»

برای آرامش میت و بازماندگان در قبرستان و مراسم ختم قرآن باید خواند

مخاطبان خبرگزاری فارس نظرات متعددی زیر این گزارش ثبت کرده‌اند. یکی از مخاطبان با نام «علی» نوشته است: «این چه کاری است که انجام می‌دهند؟ قرآن برای آرامش بازماندگان و میت در قبرستان و مراسم ختم بخوانید! این دیگر چه مدلی که در سالن یا در قبرستان دف و نی بزنند. خدا به داد ما برسد!»

بنا دارند ایرانیان را در فرهنگ غرب ذوب کنند

برخی از مخاطبان هم ریشه این انحراف‌ها و بدعت‌ها را ناشی از تاثیر فرهنگ غرب عنوان کرده است و مخاطبی با نام «حسین علی‌دوست» آن را با عنوان «جاهلیت مدرن» توصیف کرده. مخاطب دیگری در این خصوص نوشت: «ماجرای این نوع مراسم ترحیم ادامه تبدیل یا ذوب کردن ایرانیان در فرهنگ غرب است. تا چندی پیش تنها مراسم تولد و خاکسپاری دست نخورده باقی مانده بود. یعنی اول لباس‌هایمان را تغییر دادند، کت و شلوار برای آقایان و... برای بانوان (که بعضی‌ها به اشتباه آن را کشف حجاب می‌گویند، برای اینکه ملت از اصل ماجرا آگاه نشوند! که این روند ادامه و گسترش یابد و مناطق روستایی را کاملا در بر بگیرد!). دوم بوسیله نظام آموزشی و هنری و ورزشی، ذهنیت ملت را نیز تغییر دادند (مدارس و دانشگاه‌ها و فیلم و سریال و ...!) مرحله اول را تثبیت کرده‌اند (تغیر لباس) یعنی یک ایرانی اصالتش را در پوشیدن کت و شلوار بهتر احساس می‌کند! مرحله دوم (تغییر ذهنیت) که به همان شدت کماکان ادامه دارد و به علت متغیر بودن سلیقه‌ها در جوامع کشورهای غربی، این مرحله تثبیت‌ناپذیر است و همواره باید به‌موقع بروزرسانی شود! (مدهای روز از پوشاک گرفته تا موی سر و منزل و لوازمش!). حال اندک اندک نوبت به تغییر مراسم خاکسپاری رسیده است.»

این در حالی است که در متن گزارش هم اشاره شد که حتی غربی‌ها که معتقد به آئین یهود یا مسیحیت هستند همه در مراسم تدفین و بزرگداشت اموات خود نه دف و نی می‌زنند، نه گیتار. لاکچری بودن و باکلاس نشان دادن که سوغاتی از غرب به کشور است، موجب ایجاد این بدعت‌ها شده است.

اگر آن زمان که عکس زنان را روی قبر حک کردند، برخورد می‌شد، کار به اینجا نمی‌رسید

مخاطب دیگری که نام خودش را «درد و دل» ثبت کرده است، این قبیل اقدامات را ناشی از تلاش عده و گروهی خاص برای دهن‌کجی به نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده و نوشته: «همه این موارد نابهنجار در جامعه، در واقع اصطلاح عامه آن (دهن کجی) به نظام اسلامی ایران است. این مورد و مورد حک عکس خانم‌ها روی سنگی که به صورت تابلو سر مزار میت قرار می‌دهند، چند سالی است که مد شده. متاسفانه برخورد نکردند و کم‌کم موسیقی را آوردند.»

این مجالس لاکچری دردی از متوفی دوا نمی‌کند

برخی از مخاطبان هم دلسوزی برای میت را در پیش گرفته‌اند و برای حال او که دستش از دنیا کوتاه شده و باید جوابگوی اقدامات این قشر متصور لاکچری بودن هم باشند، غصه می‌خورند. مخاطبی نوشته: «این رسم و رسوم، مجلس لاکچری گرفتن برای متوفی، هیچ دردی را برای او درمان نمی‌کند، فقط، یک عده سودجو از افراد صاحب عزا خیلی خوب سود می‌برند.» مخاطب دیگری نوشته است: «واقعا کار ما آدم نماها به جایی رسیده که حتی به میت هم رحم نمی‌کنیم. آیا انسان، ابتدا که وارد خانه آخرت می‌شود به دف و نی و... نیاز دارد یا صدای تلاوت قرآن و ربنا و استغفار باید برای او پخش شود؟»

مخاطب دیگری نوشته: «خیلی‌ها از لحظه ورود مرده به عالم برزخ بی‌خبر هستند و نمی‌دانند چه به سرش می‌آورند؛ وگرنه برای او دف نمی‌زدند و آواز نمی‌خواندند.»

این‌ بدعت‌ها ناشی از لقمه حرام و فراموشی نماز و قرآن است

مخاطب دیگری با نام رحیم در این خصوص نوشته: «بیچاره میت! می‌فهمد که گیر چه احمق‌هایی افتاده بود. می‌گوید فاتحه‌ای بخوانید، یادی از کربلا کنید، که به دردم بخورد نه خودتان حال کنید.» مخاطب دیگری در جواب او نوشته: «تا وقتی لقمه حرام در سفره هست، نماز خواندن کم‌کم از بین می‌رود و وقتی نماز در خانه‌ها محو شد، دیگر جایی برای قرآن ‌‌و مفاتیح نیست و نخواهد بود. باید مردم از خواب غفلت بیدار شوند و باید به دامن قرآن ‌‌اهل بیت برگردند.»


مراسم عزای بختیاری‌ها با نوای سُرنا

بختیاری‌ها در مراسم ختم ساز و آواز خاص دارد نه این قرتی‌بازی‌ها

مخاطب دیگری نوشته بود: «ما بختیاری‌ها از قدیم در مراسم عزاداری و ختم، در کنار قرائت قرآن (که در رأس برنامه‌های ختم هست)، ساز تشمال (با تنظیم اصطلاحاً از نوع چپ) یا نی‌نوازی همراه با نوعی آواز دشتی مخصوص (گاگریو) داشته‌ایم، ولی این قرتی بازی‌ها را دیگر ندیده بودم! اگرچه معتقدم به خودشان مربوط است و هرکسی هرطور صلاح می‌داند، این مراسم را بجا می‌آورد! خیلی از این دم و دستک‌ها به خاطر کمرنگ شدن باورهای دینی و نوعی لاییک شدن هست؛ چون وقتی قرائت قرآن را از مراسم ختم حذف می‌کنند، لاجرم باید یک چیز دیگری جای آن بگذارند!»

نمی‌شود هرکس هرکاری خواست انجام دهد، دیگران معذب می‌شوند

مخاطب دیگری با عنوان «مادر بچه‌ها و معلم مدرسه» به نوعی پاسخی به این مخاطب داده است که «قبرستانی برای این افراد بسازید، نمی‌شود که میت مسلمان را با قرتی بازی و پیانو و گیتار دفن کنند. مسلمانان در چنین شرایطی معذب خواهند شد»

در این گزارش هم از قول مسئولین بهشت زهرا عنوان شده بود که برای خانواده‌هایی که رسم و رسوم خاص دارند، مجوز صادر می‌شود تا حتی دف در مراسم تشییع و ختم خود بزنند، اما ورود هرنوع آلات موسیقی به بهشت زهرا ممنوع است.

وضعیت به هم ریخته فرهنگی کشور مقصر است

مخاطب دیگری که او هم خود را معرفی نکرده است، نوشته: «جامعه ما از موسیقی پُر شده؛ حتی صداوسیما دیگر باکی ندارد و هر نوع موسیقی را از هر خواننده‌ای پخش می‌کند. در کشور ما چرا این‌قدر انحراف در زمینه موسیقی و بازیگری و هنر و ... وجود دارد؟ مقصر این شرایط چه شخص و چه نهاد و یا سازمانی است؟ ... این مورد ریشه بسیار عمیقی داشته و اول باید سازمان‌هایی را که خود رواج‌گر و انتشاردهنده هر نوع موزیکی در کشور هستند که بعضا دولتی هم هستند، اصلاح کرد و بعد به اصلاح اشخاص پرداخت. برخی انسان‌ها به این انحراف شیطانی رسیده‌اند و با کمال تأسف در فضاهایی که باید معنویت را ترزیق کنند، بساط شیاطین پهن کرده و آن چیزی را که برای خود مورد قبول است، اجرا می‌کنند و هیچ توجهی به متوفی و عالم برزخ او ندارند و نمی‌دانند که تنها نجات دهنده شخصی که از دنیا رفته و در خانه ابدی قرار گرفته، فقط خواندن کلام پروردگار یعنی قرآن است.»

این‌ها بدعت‌هایی از سوی انسان‌های نوکیسه و بی‌هویت است

مخاطب دیگری با نام «کاظم» نوشت: «نی با دیگر آلات متفاوت است. ساز نی، ساز غم و عزاست و از دیرباز در میان اقوام زاگرس، جدای از ذکر و نوحه و تلاوت قرآن و ادعیه و مرثیه‌های مرسوم از سُرنا و دُهل هم برای اعلام عزا به مردم استفاده می‌‌کردند و اصطلاحاً چپی می‌نواختند. اما اکثر مراسماتی که در فیلم دیدیم، بدعت‌های انسان‌های نوکیسه و بدون هویت است که حتی برای مرده‌های خود هم از گفتن ذکر پروردگار و ادعیه و ... اکراه دارند.»

چرا علما در خصوص این بدعت‌ها سکوت کرده‌اند؟

مخاطب دیگری با نام «منصور» در خصوص این بدعت‌ها نوشت: «چرا علمای دین، هیچ حرف و فتوا و استفتایی در این زمینه ندارند؟ کار که از کار گذشت، آن وقت دیگر درد نمی‌خورد و دیر است.»

این در حالی است که پیش‌تر براساس نظر حضرات آیات مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مظاهری و علوی گرگانی استفاده از نی و آلات موسیقی در مراسم ترحیم حرام است. این بزرگان دین اعلام‌ کرده‌اند: چنانچه آلات موسیقی به نظر افراد آگاه متشرع، لهو و لعب محسوب شود و یا موجب وهن مسجد باشد، استفاده از آن حرام است و در اماکن متبرکه گناهش بیشتر است.»

این هزینه‌های گزاف را به نیازمندان بدهید

مخاطب دیگری اما در واکنش به این اقدامات و برنامه‌ها پیشنهادی به صاحبان عزا داده بود که «پول و هزینه گزاف این چنین برنامه‌هایی را به دست چند فقیر برای شفاعت میت در قیامت برسانید.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مرجع تقلید مسجد بهشت زهرا مراسم ختم قرآن مفاتیح ناصر مکارم شیرازی حسین نوری همدانی مخاطب دیگری مراسم ختم بهشت زهرا قرتی بازی بدعت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان

آیین اختتامیه مرحله دانشگاهی سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان و با حضور سید محمدحسینی پور قاری بین‌المللی و نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان ضمن قدردانی از حضور پرشور دانشگاهیان در این جلسه نورانی گفت: هرچه در این محافل و مجالس قرآنی شرکت کنیم قطعاً برکات و نور قرآن، بیشتر در زندگی ما جاری و ساری می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن عسکری ضمن اشاره به آیه ۳۰ سوره فرقان که می‌فرماید: اتخذوا هذا القرآن مهجورا (قرآن را مهجور کردند) افزود: باید تلاش کنیم با قرآن مانوس شویم و آنگاه درک خواهیم کرد که خداوند برای زندگی زیبا دستورالعمل‌هایی داده است که اگر به آن عمل کنیم زندگی ما معنا پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: بسیار ساده و راحت می‌توان با قرآن ارتباط گرفت و در ترجمه آیات تعمل کرد و بعد می‌فهمیم که چه گنجینه بزرگی را خداوند دراختیار ما قرار داده است که برای تمام نیاز‌ها و سؤالات ما پاسخ‌هایی روشن دارد.

گفتنی است: آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور با اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی و نغمات دینی، اجرای گروه بین‌المللی هم آوایی پیامبر اعظم (ص) و قرعه‌کشی و اهدای جوایز ارزنده به حاضرین همراه بود و در پایان نتایج سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه شهید باهنر کرمان اعلام و از برگزیدگان مرحله دانشگاهی این دوره از مسابقات تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • اینجا به تماشای ایثار بنشینید؛ معلمانی که پیامبر زمان خود شده‌اند
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • تراکتور، قبل از استقلال، گیتار را به دست ارسلان داد + عکس
  • ارسلان قبل از استقلال گیتار به دست شد (عکس)
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند